Bij een op de drie plekken waar aan de weg wordt gewerkt, zijn de wegwerkers onvoldoende beschermd tegen aanrijdingen. Dat blijkt uit controles van de Arbeidsinspectie op 213 locaties. In 21 gevallen legde de Arbeidsinspectie het werk stil, omdat het risico op een ongeluk te groot was.
Volgens de wegenbouwbedrijven vinden opdrachtgevers, meestal gemeenten en provincies, het vaak belangrijker dat het verkeer weinig hinder ondervindt dan dat de werkplek veilig is.
Verantwoordelijkheid
Werkgeversorganisaties en vakbonden in de wegenbouw gaan met opdrachtgevers overleggen om projecten zo te ontwerpen dat de arbeiders veilig kunnen werken. De Arbeidsinspectie spoort wegenbouwbedrijven aan ook zelf verantwoordelijkheid te nemen. Als het werk niet veilig kan worden gedaan, moeten ze het niet accepteren.
De situatie is wel iets verbeterd ten opzichte van vorige controles van de Arbeidsinspectie in 2007.
Bron: NOS Nieuws
De cursus Veilig werken aan de weg van Kreeft Opleidingen is door het Coördinerend Platform Veiligheid bij het werken op en langs wegen is getoetst en goedgekeurd volgens de criteria vastgesteld door werkgevers- en werknemersorganisaties in de GWW sector.
Vraag hier een offerte aan.