Interview met Gert-Jan & Lucas Kreeft in 'van Echten'

'Ons mobiliteitscentrum wordt een begrip in Nederland'

De nieuwbouw gaat beginnen! Op het terrein van Kreeft Opleidingen aan de Stroom in Hoogeveen zijn de eerste grondwerkzaamheden inmiddels verricht voor de bouw van het mobiliteitscentrum. Een belangrijke mijlpaal, omdat daarmee het nieuwbouwproces voor onze locatie aan de Voltastraat in gang is gezet. Een interview met de gebroeders Kreeft over het mobiliteitscentrum en hun verwachtingen voor de toekomst.

Tekst: Kuni van Ruler (docente locatie Julianastraat)

Het enthousiasme straalt van ze af als Gert-Jan en Lucas Kreeft over hun bedrijfsterrein lopen en laten zien waar het mobiliteitscentrum komt te staan. "Het gebouw wordt 3000 vierkante meter", legt Gert-Jan uit. "Vmbo-leerlingen Voertuigentechniek en mbo-studenten Transport, Logistiek & Opslag volgen hier vanaf schooljaar 2010-2011 hun lessen. Samen met het Roelof van Echten College en het Alfa-college zetten we hier een opleidingscentrum neer dat uniek is in Nederland."

De juiste werkhouding
Lucas: "Op de begane grond komen twee grote werkplaatsen en een APK-straat voor personenauto's en vrachtwagens. Boven komt een aantal leslokalen en een kantine met dakterras. Beide scholen krijgen wel aparte les- en praktijkruimtes, maar van een echte scheiding is geen sprake. Leerlingen kunnen straks letterlijk bij elkaar op de werkvloer kijken. Op deze manier bevorderen we de doorstroming. Want waarom zou je een talent op het vmbo niet alvast mee laten lopen bij studenten van het mbo als zijn ontwikkeling dat toelaat? Het zal aandoen als een bedrijf", zegt Gert-Jan. "Er gaat geen bel. In een garage werk je ook niet per lesuur. Er komt ook geen schoolplein. Leerlingen pauzeren in de bedrijfskantine, samen met onze werknemers. De opleiding gaat namelijk verder dan alleen het sleutelen. Het gaat er ook om de juiste beroepshouding te ontwikkelen."
 
Oud materiaal
Het mobiliteitscentrum moet de kloof dichten tussen onderwijs en beroepspraktijk. Gert-Jan: "Een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is dat leerlingen die net van school komen, niet om kunnen gaan met de huidige apparatuur. Scholen werken vaak met verouderde voertuigen en materialen. Eenmaal aan het werk blijkt het verschil tussen onderwijs en praktijk dan heel groot."
"In het mobiliteitscentrum doen we het daarom anders", vult Lucas aan. "Leerlingen hoeven straks niet meer te sleutelen aan een oud motorblok. We werken nauw samen met het bedrijfsleven in de regio. Daardoor beschikken de scholieren straks over moderne apparatuur en materialen."
Juist voor vmbo'ers is dat heel belangrijk, benadrukt Lucas. "De technische ontwikkelingen gaan tegenwoordig enorm snel. Als ze op het vmbo al werken met oude materialen, dan zijn diezelfde materialen bijna antiek als ze aan het werk gaan. Op die manier komen ze met een achterstand het bedrijfsleven binnen"
 
Keurmerk
De samenwerking met het bedrijfsleven biedt nog een ander belangrijk voordeel. Lucas: "Leerlingen oefenen straks niet meer op de auto van de leraar. Een garagehouder levert hier bijvoorbeeld een aantal auto's af voor de APK-keuring. Dat kost hem niets op voorwaarde dat we er iets langer over mogen doen, omdat de keuring onder begeleiding uitgevoerd wordt door een leerling. Dichter bij de praktijk kun je als school niet komen."
De broers zijn er dan ook van overtuigd dat het opleidingscentrum een groot succes wordt. Gert-Jan: "In de toekomst moet het zo zijn dat er vraag ontstaat naar leerlingen die hun opleiding hebben gevolgd bij het mobiliteitscentrum in Hoogeveen. Zo biedt de IVA in Driebergen bijvoorbeeld een opleiding tot autoverkoper aan. Iedere garagehouder in Nederland weet dat hij de juiste persoon in huis haalt als hij van de IVA komt. Ik ben ervan overtuigd dat wij dat ook gaan realiseren. Ons mobiliteitscentrum wordt een begrip in Nederland."
 
Nieuwbouw Voltastraat
Die verwachtingen zijn mede gebaseerd op de samenwerking tot nu toe. Lucas: "Het Roelof van Echten College en het Alfa College zijn doortastende scholen. De samenwerking verloopt prima. Ik hoor soms verhalen van scholen die al tien jaar bezig zijn met een vergelijkbare initiatieven. Wij zijn straks twee jaar bezig en dan staat het opleidingscentrum er."
Een belangrijke mijlpaal, ook voor het nieuwbouwproces aan de Voltastraat. Wanneer het mobiliteitscentrum klaar is, verhuizen de vmbo'ers Voertuigentechniek naar Kreeft. De andere leerlingen van de Voltastraat worden dan tijdelijk ondergebracht aan de Griendtsveenweg. Dat betekent - in het gunstigste geval - dat de Voltastraat na dit schooljaar leegstaat en kan worden gesloopt.
Wat rest is alleen nog een nieuwe naam voor het centrum. Door de economische crisis heeft de term 'mobiliteitscentrum' een andere betekenis gekregen. Het wordt nu vaak geassocieerd met arbeidsbureaus voor werkloze mensen. Gert-Jan kwam zelf met de naam 'De stroomversnelling', maar nodigt de lezers van Van Echten van harte uit te komen met alternatieven.
 
Ondernemerschap
Kreeft Opleidingen werd in 1960 opgericht door Jan Kreeft. Moeder Zwaantje en zonen Gert-Jan en Lucas besluiten, na het overlijden van Jan in 1986 het bedrijf voort te zetten. Anno 2009 is het bedrijf uitgegroeid tot een multifunctioneel opleidingscentrum op het gebied van verkeer, transport, logistiek, arbo en veiligheid. Bij zowel Gert-Jan als Lucas zit het ondernemerschap al vroeg in het bloed. Gert-Jan blinkt op de LTS in Hoogeveen uit in te laat komen. Als hij zich de volgende dag vroeg moet melden, bekijkt hij als eerste de 'te koop aangeboden advertenties' in de personeelskamer. Hij koopt de spullen op om ze vervolgens samen met zijn broer op de rommelmarkt door te verkopen.
Lucas volgt op zijn beurt het commercieel onderwijs. Pikant detail: hij wordt een keer van school gestuurd door onze huidige sectordirecteur vmbo, Roland Baas. "Ik paste gewoon niet zo goed in het keurslijf van het onderwijs", verklaart Lucas jaren later. Hij stapt in het bedrijf en maakt samen met zijn broer en moeder een succes van het bedrijf.


Naar overzicht